Moodfilm: de bedrijfsfilm gericht op het oerbrein

moodfilm brein

Vragen over dit artikel? marco@cinemar.nl. Artikel gepubliceerd op 10 juni 2020. Bron: CustomerTalk

De beslissingen die wij maken zijn een stuk minder rationeel dan we zelf denken.  Zo slaat traditionele marketing, gericht op rationeel denken en beslissen, de plank vaak mis.  Leer in dit artikel over ons oerbrein en de inzet van moodfilms in je online verkoopproces.

Wat is een moodfilm?
Een moodfilm is een bedrijfsfilm of productfilm waarmee je een emotie of gevoel oproept bij de kijker om een gedraging als een aankoop, like of het volgen van je social media kanaal opwekt.

Het menselijk brein
Wij denken vaak dat we heel rationeel denken en beslissen, maar niets is minder waar. Dat komt door hoe ons brein werkt. Het menselijk brein bestaat simpel gezegd uit twee delen. Het oerbrein(1) gaat over onbewuste instincten, emoties, reflexen, affectie en handelen – wat zicht vertaald in reacties en gedragingen. Het moderne brein(2) gaat over taal, bewust redeneren en logica – super belangrijk in onze steeds complexere wereld.

Het menselijk brein en keuzes maken
Ons oerbrein is veel groter en sterker dan ons jonge moderne brein, waardoor onbewuste instincten en reacties het vaak winnen van het bewuste denken. Dus heb je toch weer nieuwe schoenen gekocht terwijl je al een krappe maand had? Dan weet je nu hoe je brein je zo ver heeft gekregen. Ben je onnodig uitgevallen tegen je partner? Dat is niet jouw schuld: komt door je sterke oerbrein!

Video afspelen

Welke emotie voel je bij deze video?
Na de tijdelijk sluiting van sportscholen vanwege corona maakte ik deze Instagram-promo voor Rocycle om de leden weer terug op  hun spinningfiets te krijgen. Op het logo na is er geen informerende tekst in beeld, maar de video brengt een energiek gevoel over. Het resultaat was 92 enthousiaste reacties van mensen die niet konden wachten om weer in beweging te komen.

Video afspelen

En wat voel je nu?
Op papier verhuurt Klassiekrijden klassieke auto’s voor bruiloften en toerliefhebbers, maar als je de klanten ziet genieten verkopen ze een gevoel van vrijheid en nostalgie. Met deze film bieden we websitebezoekers een voorproefje op dit gevoel.

Op welk brein ga jij je richten in nieuwe videocontent? Wil je een keer sparren over jouw ideeën voor een bedrijfsfilm of productfilm? Neem hier contact op.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email
Share on linkedin