Een ijzersterke introductie

De basis om impact te maken

De eerste indruk is een daalder waard. Iedere keer als je een ander persoon ontmoeten, beantwoord je ongemerkt binnen enkele minuten twee vragen over die persoon. Wanneer je iemand in een video ziet is dat precies hetzelfde. Ik vertel je wat dat precies is en hoe je het in je voordeel gebruikt.

Twee vragen die we ongemerkt beantwoorden aan onszelf

Is deze persoon te vertrouwen?

Is de persoon tegenover je jouw vriend of vijand? Dat is de eerste vraag die je beantwoordt. Samen met mijn vriendin ben ik op dit moment bezig met de aanschaf en inrichting van een nieuwbouwwoning. In dit proces krijgen we een keer te maken met keukenverkopers. Aan tafel bij de verkoper wil je heel graag weten of de verkoper het beste met je voor heeft. Krijg je de indruk dat de keukenverkoper vooral bezig is met zijn eigen portemonnee dan zullen wij die keuken nooit kopen, hoe hard hij daarna ook probeert om aardig en eerlijk te zijn. Hij zal nooit terugkomen van een negatieve indruk, zeker als die eigenschappen makkelijk te faken zijn.

Is deze persoon deskundig?

We zitten nu bij een nieuwe supervriendelijke keukenverkoper en we voelen ons direct op ons gemak. De tweede vraag die we ons (onbewust) stellen is of deze verkoper ook deskundig is. Komt de verkoper met een mooie indeling en slimme oplossingen waar wij nog niet aan hebt gedacht? Check! De verkoper is betrouwbaar én deskundig. Nu zijn we welwillend richting de verkoper.

Wat betekent dit voor video's?

Beantwoord beide vragen

Ook bij digitale ontmoetingen via een video willen we deze twee vragen beantwoord hebben. Pas nadat de kijker jou vertrouwd en deskundig vindt zal die écht naar je luisteren. Laat dus zien dat je intenties goed zijn en je weet waar je over praat.

Laat zien dat je te vertrouwen bent

Let goed op je lichaamstaal als je aardig gevonden wilt worden. Ons brein is goed in staat om snel beslissingen te nemen aan de hand van verschillende clous die we krijgen, waaronder non verbaal gedrag. Als verbaal niet matcht met non-verbaal blijkt ook dat we uitgaan van het non verbale gedrag. Hieronder zie je twee foto’s. Met wie zou je liever op het terras zitten? En denk eraan: lachen doe je met je mond én ogen. Die kraaienpootjes horen erbij.
Houd in je verhaal rekening met de kijker. Wat speelt er in het leven van de kijker? Waar ligt die wakker van? Bij videopresentaties en interviews werkt het goed om te beginnen met een persoonlijk verhaal die herkenbaar of verrassend is voor de kijker. Dit moet dan wel een verhaal zijn die te maken heeft met het onderwerp van de video.
Gaat het om een informatieve video die deels herhalend is voor kijkers? Geef daar dan even aandacht aan: ”Ik weet waar jullie zitten met jullie kennisniveau, maar ik wil het graag even hebben over… ”.

Non verbaal video 1
Marco Zuidhof

Laat zien dat je deskundig bent

Overtuig de kijker ervan dat je weet waar je over praat. Voordeel is dat competentie een stuk lastiger te faken is. Als nuchtere Hollanders voelt dit bij ons soms een beetje ongemakkelijk maar laat zien dat je trots bent op wat je doet. Vertel over een mooi project, grote klanten waar je voor werkt of een methodiek die je bedacht hebt. Kijkers willen dit graag horen en overtuigd worden van jouw deskundigheid.

Versterk je verhaal met stereotypen

Het woord stereotypen heeft een negatieve lading omdat het snel gekoppeld wordt aan discriminatie. Maar het mooie van stereotypen is dat er vaak een kern van waarheid in zit. We gebruiken ze dan ook ongemerkt als clou om personen te beoordelen. Dit kun je gebruiken in video’s. Pas je kleding en locatie aan op je verhaal. Ook expressieve lichaamstaal helpt je hier weer om impact te maken.

Een verhaal over oorsprong

Goede sprekers wisten dit al, maar neurowetenschap onderbouwt dit nu ook: een verhaal over de oorsprong van jouw idee of bedrijf  plaatst jouw verhaal in een prikkelend perspectief, waardoor de kijker het beter kan verwerken.
Marketingspecialist Julie Napoli beschrijft drie dimensies van authentieke merken, namelijk: herkomst, oprechtheid en toewijding. De kijker wil weten waar iets vandaan komt, wie de mensen erachter zijn en hoe toegewijd ze zijn. Er is geen betere manier om te overtuigen van deze dimensies dan vertellen hoe jouw passie is ontstaan die leidde tot jouw idee of bedrijf.

Blijf jezelf

Alle tips helpen je om jouw verhaal beter aan de man te brengen. Maar zorgt er wel voor dat het jouw verhaal blijft. Kijkers zien het als je niet jezelf bent en willen graag de authentieke persoon zien. jouw eigen verhaal is de moeite waard om te vertellen en dit artikel helpt je om het goed over te kunnen brengen.